پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

روش كاشت نهال زردآلو

دو طريقه كاشت نهال زردآلو پيونده و قلمه است كه بهترين رشد را از اين دو روش دارند. اما نهال زرد آلو را مي توان از طريق دانه و يا روش گلداني نيز كاشت. كاشت درخت زردآلو و پرورش آن از نهال براي بسياري از باغبانان مبتدي و با تجربه كار پر سود و مفيدي است. براي اطلاعات بيشتر تا انتهاي مطلب با نهالستان آلفا نهال همراه باشيد.

البته در طرز كاشت درخت زردآلو موارد و نكات مهمي است كه با رعايت آنها مي توان يك درخت پرثمر و با باردهي عالي پرورش داد. توجه داشته باشيد كه براي كاشت درخت زردآلو مي بايست نهال زردآلو كاشته شود و استفاده از بذرهاي كوچك و يا هسته ي زردآلو درخت با ثمر به بار نمي دهد.

نگاهي كوتاه بر درخت زردآلو

درخت زردآلو ميوه اي شيرين و بومي مناطقي در شمال چين و سيبري است و از قرن اول ميلادي به آسيا و اروپا راه يافته است. زردآلو از نظر شرايط آب و هوايي به هلو شبيه است و از درختان معتدل به شمار مي آيد. زردآلو طاقت سرماي شديد در زمستان را ندارد.

اين درخت خزان دارد و برگ هايش شكل قلبي نوك تيز مي باشد. ارتفاع اين درخت تا 5 متر نيز مي رسد. شكوفه هاي زردآلو درشت است و رنگشان متمايل به قرمز مي باشد و گل هاي آن نر و ماده اند. ميوه زرد آلو بيشتر روي شاخه هاي يكساله مي رويد. زرد آلو ميوه اي گوشتي و زرد رنگ است و خواص زيادي را داراست از جمله اين كه باعث رفع تشنگي و عطش مي شود، از پوسيدگي دندان جلوگيري مي كند و ضد سرطان است به خصوص سرطان ريه.

https://alphanahal.ir/apricot-seedlings/

تكثير و ازدياد درخت زردآلو

زرد آلو را معمولا از هسته آن پرورش مي دهند، مرحله تبديل نهال به درخت بارده حدود 3 تا 4 سال طول مي كشد. براي اين كه هسته زردآلو بارور شود، حدودا 90 روز به سرماي زير 5 درجه نياز دارد. براي كاشت اين درخت اين مراحل را بايد طي كرد. ابتدا بايد هسته را از ميوه جدا كرده سپس گوشت اطراف آن را شست . بعد بايد هسته را در ميان شن، پيت موس يا خاك اره (كه توانايي حفظ رطوبت را دارند) قرار داد.

نكته: اين مواد بايستي خشك باشند تنها به مقداري رطوبت نياز دارند براي اين امر اين مواد را با غبار افشاني مرطوب مي كنند.

قسمت چوبي هسته را حذف مي كنند تا جوانه زني به راحتي انجام شود. خاك را به اندازه دو تا سه برابر قطر هسته كنار زده و دانه را داخل آن قرار مي دهند. دماي محل كاشت بهتر است 20 درجه باشد. حدود 3 تا 4 هفته پس از كاشت شاهد رشد جوانه خواهيم بود.

چگونه نهال زردآلو بكاريم؟

يكي از موارد مهمي كه در روش كاشت نهال زردآلو اهميت بسياري دارد، زمان كاشت نهال زردآلو و فصل كاشت درخت زردآلو مي باشد. همانطور كه مي دانيد، ميوه ي زردآلو يكي از ميوه هاي فصل تابستان مي باشد. به همين دليل بهترين فصل كاشت نهال زردآلو فصل پاييز مي باشد.

كاشت نهال زردآلو و كاشت درخت زردآلو در مناطق گرمسيري كار آساني است و پرورش نهال زردآلو به دليل مقاومت عالي در برابر سرما در مناطق غربي انجام پذير است.

روش كاشت نهال زردآلو در ايران

ميوه درخت زردآلو ميوه اي سنگي با پوست نارنجي و شيرين و آبدار است. بهترين فاصله كاشت نهال زردآلو فاصله ي ?.? متري از ديگر نهال ها (در صورتي كه نهال هاي ميوه هاي ديگري نيز مي كاريد) مي باشد. البته مي توانيد زمان كاشت نهال زردآلو را در بهار و يا تابستان انجام دهيد اما بايد آبياري آنها به طور مداوم و منظم باشد.

خاك در روش كاشت نهال زردآلو بايد چگونه باشد؟

خاك زهكشي و خوب غني شده در پرورش و رشد بهتر نهال زردآلو و ثمردهي و پر محصول بودن درخت زردآلو نقش اساسي دارد.درختان زردآلو در خاك غرقاب و بيش از حد مرطوب، خوب بار نمي دهند و رشد درستي نخواهند داشت.

از نكات مهمي كه در پرورش نهال زردآلو بايد به آن توجه داشت، كاشت نهال زردآلو در محلي و مكاني است كه از بادهاي سخت و شديد در امان باشد. از ديگر مواردي كه در طرز كاشت درخت زردآلو مي بايست به آن توجه داشت، نور كافي و عالي مي باشد.

نحوه كاشت هسته زردآلو

اين كار را هر كسي مي تواند انجام دهد و نيازي به مهارت خاصي ندارد فقط بايد مطابق آنچه كه در اين مطلب در اختيارتان قرار مي گيرد عمل كنيد تا صاحب يك درخت زرد آلو زيبا شود.

يكي از ساده ترين راه هاي تكثير زرد آلو كاشت هسته زردآلو است البته راه ديگري هم براي داشتن درخت زرد آلو وجود دارد كه آن كاشت نهال زرد آلو به طور مستقيم است، زماني كه از طريق هسته اقدام به كاشت مي كنيد ? الي ? سال طول خواهد كشيد تا درخت شما به مرحله ميوه دهي برسد، اما اگر مي خواهيد خودتان آن را از همان ابتدا پرورش دهيد بهترين راه استفاده از هسته آن است، مراحل كاشت هسته زردآلو در خانه به شرح زير است:

در ابتداي كاشت هسته زردآلو بايد ? الي ? عدد هسته زرد آلو را به خوبي از گوشت آن جدا كرده و بعد از آن هسته ها را با آب بشوييد. بعد از آن براي اينكه هسته سفت آن به خوبي خيس بخورد بايد به مدت يك شبانه روز هسته ها را در آب قرار دهيد.

بعد از گذشت ?? ساعت هسته ها را از آب خارج كنيد و آن ها را داخل يك دستمال نخي مرطوب قرار دهيد، سپس دستمال را در داخل يك كيسه پلاستيكي بگذاريد و در پلاستيك را به خوبي ببنديد. اين كار براي نگهداري رطوبت جهت جوانه زني هسته ها انجام مي شود.

شما مي توانيد به جاي اينكه هسته ها در داخل دستمال بگذاريد آن را در مخلوطي از خاك كود هاي گياهي، شن، ماسه و پيت ماس قرار دهيد، سپس همانگونه كه در بالا گفتيم درون پلاستيك قرار داده و در آن را گره مي زنيم.

از مهم ترين نكات كاشت هسته زردآلو اين است كه بايد هسته آن به مدت ?? روز در دمايي به اندازه ? درجه سانتي گراد نگهداري كنيد. به اين ترتيب هسته ها را براي مدت ? ماه در داخل يخچال قرار مي دهيم. اين كار براي اين است كه هسته ها قابليت جوانه زني را پيدا كنند.

به اين نكته توجه كنيد كه دستمال و يا خاكي كه هسته ها را درون آن قرار داده ايد نبايد خيس باشد، فقط مقداري رطوبت كافي است.

در طول مدتي كه هسته ها در يخچال نگهداري مي شوند نبايد بگذاري كه محل آن ها خشك بماند با استفاده از روش غبار باشي محل آن ها را مرطوب نگه داريد.

كم كم با گذشت دوره سرما دهي، بايد اقدام به كاشت هسته زردآلو كرد. براي كاشت آن بايد همان اندازه كه هسته قطر دارد ? الي ? برابر آن بايد در داخل خاك قرار بگيرد. خاكي كه براي كاشت هسته زرد آلو در نظر گرفته مي شود بايد تركيبي از خاك لومي+ خاك برگ+ و شن باشد.

بهتر است تا زماني كه هسته ها به جوانه هاي كوچكي تبديل شوند هسته ها را داخل گلدان پرورش دهيد. بعد از تهيه خاك بايد هسته ها را به صورت جدا از هم در داخل خاك قرار دهيد. گلداني كه درون آن هسته ها را كاشتيد به مكاني انتقال دهيد كه در آن دما به ?? درجه سانتي گراد برسد.

مدت زماني به اندازه ? الي ? سال طول مي كشد تا جوانه هايتان تبديل به درختچه اي كوچك شود و ميوه بدهد. بعد از گذشت مدت زماني كه جوانه ها به اندازه كافي رشد كردند و قوي شدند مي توانيد آن ها را به باغچه و فضايي بزرگ تر انتقال دهيد.

روش ديگر كاشت هسته زردآلو اين است كه از همان ابتدا بذر اصلي آن را از داخل هسته چوبي آن جدا كرده اين كار باعث مي شود كه مدت جوانه زني آن از ? ماه به يك ماه كوتاه تر شود.

شرايط نگهداري

خاك: براي كاشت هسته زردآلو بايد از خاكي استفاده كنيد كه از قدرت زه كشي بالا و خاكي نسبتا قليايي برخوردار باشد، علاوه بر اين بايد خاك آن قابليت نگهداري رطوبت را داشته باشد، بهترين و مناسب ترين خاك براي كاشت زرد آلو خاكي لومي، شني، و خاك برگ به همراه مقداري خاك پوسيده است. زماني كه به درخت بزرگي تبديل شد خواستار خاكي با عمق زياد خواهد بود.

آبياري: زماني كه نهال در داخل گلدان قرار دارد بايد زماني اقدام به آبياري آن كنيد كه سطح رويي خاك كاملا خشك شده باشد، از آنجايي كه ريشه هاي درخت زردآلو به غرقاب شدن بسيار حساس هستند، زياده روي در آبياري باعث پوسيدگي ريشه هاي نهال خواهد شد.

نور: براي اينكه درخت زردآلو رشد خوبي داشته باشد بايد به ميزان لازم نور خورشيد دريافت كند، زردآلو بايد روزانه به ميزان ? ساعت نور مستقيم خورشيد دريافت كند. اگر از نهال آن در داخل خانه نگهداري مي كنيد آن را در پرنور ترين قسمت خانه قرار دهيد. نرسيدن نور كافي شكل ظاهري درخت را تغيير مي دهد.

دما: درخت زرد آلو قادر است طيف وسيعي از تغيرات دمايي را تحمل كند، از جمله تابستان هاي گرم و زمستان هاي سرد مي تواند براي درخت زرد آلو مطلوب باشد و آن را دچار مشكل نكند. اما تغيرات شديد دمايي قادر است به درخت صدمه بزند. درخت زردآلو خاك هايي با دماي بالا را بيشتر مي پذيرند.

آفات: از اصلي ترين آفات درخت زردآلو، كنه تار عنكبوتي، شته، شپشك، سوسو چوب خوار، و زنبور ميوه خوار اشاره كرد كه بايد با استفاده از سم هاي مناسب به دفع آنها بپردازيد.

آبياري درخت زردآلو:

يكي  از نكات مهم براي پرورش يك درخت زردآلو سالم، آبياري منظم است. يكنواخت بودن رطوبت باعث حفظ قدرت رشد در درختان زردآلو مي شود. براي اكثر درختان از جمله زردآلو علاوه بر مقدار آب و منظم بودن آبياري، كيفيت آن نيز داراي اهميت زيادي است.

نياز آبي درختاني مثل زردآلو را اگر به روش سنتي بخواهيم حل كنيم، به تناسب شرايط اقليمي منطقه مورد كشت و رقم آن، هفت تا ده هزار متر مركب  در سال براي هر هكتار است. در روش آبياري قطره اي نياز آبي زردآلو به حدود 5 تا 6 هزار متر مكعب كاهش پيدا مي كند.

نكته: هنگام آبياري سنتي بايد دقت داشت كه آب با طوقه درختان برخورد و تماس نداشته باشد.

نور درخت زردآلو:

نور كامل و مستقيم آفتاب براي رشد كامل درختان زردآلو لازم است. زردآلو حداقل هشت ساعت به صورت روزانه به نور كامل آفتاب نياز دارد. اگر در مكان رشد نور مناسب نباشد سبب ضعيف شدن رشد درختان و ريز شدن برگ هاي آن مي شود. اگر نياز رطوبتي اين درخت به اندازه تامين شود، اين درخت در فصول پر نور مانند تابستان به مشكل بر نخواهد خورد.

آب و هوا (دما) درخت زردآلو:

زردآلو به سرما براي تحريك گلدهي نياز دارد، به همين علت اين ميوه را در مناطق گرمسير و نيمه گرمسير كشت نمي كنند. اين درخت به سرماي بهاره حساسيت دارد به اين علت كه شكوفه هاي آن كمي زودتر از ديگر درختان شكوفا مي شوند. نياز سرمايي اين درخت سيصد تا نهصد ساعت دماي زير 7 درجه است.

هرس درخت زردآلو:

هرس درختان مستقر شده محصول دهي آن ها را بهبود مي بخشد. اين درخت در اوايل بهار و يا اواخر زمستان نياز به هرس خواهد داشت. در هرس كرد درختان شاخه هاي معيوب در اولويت هستند، سپس مناطقي از درخت كه رشد در آن ها زياد رشد مي كنند هرس مي شوند. اين عمل باعث بهبود رشد عمومي درخت مي شود.

آفات و بيماري هاي درخت زردآلو:

آفات: شته، شپشك، كنه تار عنكبوتي، مگس ميوه، پيچاننده برگ، زنبور مغز خوار زردآلو، سوسك چوبخوار از جمله آفات زردآلو هستند.

بيماي هاي زرد آلو: پوسيدگي قهو ه اي، شانكر باكتريايي، سفيدك پودري، پژمردگي به دليل قارچ ورتيسليوم

براي مقابله با اين آفات و بيماري ها، در فروردين يا ارديبهشت ماه، وقتي كه غنچه ها در حال شكوفا شدن هستند درخت را سمپاشي مي كنند.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد