یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

ماده 24 قانون بیمه اجباری شخص ثالث

 

در این ماده، منابع مالی صندوق بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مشخص شده است. از جمله منابع مالی موجود در صندوق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

الف) هشت درصد (۸%) از حق بیمه اجباری، که بر اساس نرخنامه مذکور در تبصره (۳) ماده (۱۸) این قانون محاسبه می‌شود.

 

ب) مبلغی معادل حداکثر یک سال حق بیمه اجباری که ازدارندگان وسایل نقلیه‌ای که از انجام بیمه موضوع این قانون خودداری کنند، وصول می‌شود. مبلغ مذکور، نحوه وصول، تخفیف، تقسیط و بخشودگی آن به پیشنهاد بیمه مرکزی و با تصویب مجمع عمومی‌صندوق مشخص می‌شود.

 

پ) مبالغ بازیافتی از مسببان حوادث، دارندگان وسایل نقلیه، بیمه‌گران و سایر اشخاص مطابق مقررات این قانون، که پس از جبران خسارت زیان‌دیدگان دریافت می‌شود.

 

ت) درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری وجوه صندوق با رعایت ماده (۲۷) این قانون.

 

ث) بیست درصد (۲۰%) از جریمه‌های وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور.

 

ج) بیست درصد (۲۰%) از کل هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضائیه و تعزیرات حکومتی.

 

چ) جریمه‌های موضوع بند (پ) ماده (۴)، ماده (۴۴) و بند (ت) ماده (۵۷) این قانون.

 

ح) کمکهای اعطائی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی.

 

a8_y0zs.jpg

 

لازم به ذکر است که هر سه‌ماه گزارش عملکرد بند (پ) صندوق باید توسط مدیر صندوق و هیات نظارت به اعضای مجمع عمومی صندوق اعلام شود. همچنین، تمامی درآمدهای منابع موضوع بندهای (ث) و (ج) به محض تحقق به حساب درآمدهای اختصاصی صندوق نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و صددرصد (۱۰۰%) آن به صندوق اختصاص می‌یابد.

 

در صورت کمبود منابع مالی صندوق، دولت موظف است در بودجه سنواتی سال بعد کسری منابع صندوق را تامین کند. همچنین، درآمدهای صندوق مشمول مالیات به نرخ صفر بوده و از هرگونه عوارض معاف است. صندوق همچنین از پرداخت هزینه‌های دادرسی و اوراق و حق‌الاجراز خودداری می‌کند و فقط در صورتی که به او یا به ثالثان در اثر اشتباهات متعدد و ناشی از اعمال تخلفات توسط صندوق نیاز باشد، از پرداخت هزینه‌های مربوطه خودداری کرده و به طور مستقل اقدام می‌کند.

مطالبی که شاید مورد علاقه شما باشد:

شخص ثالث ایران

قیمت بیمه شخص ثالث ایران

قیمت بیمه بدنه ایران

بیمه مسئولیت ایران

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.